Lier Actueel - Lierinbeeld

Home Actueel Nieuws - archief Verkeersberichten Over LierActueel Contact Gebruiksvoorwaarden Website Lierinbeeld

“Dienst Vreemdelingenzaken laat ons in de steek”


Lier, 13 februari 2022: Nadat een Roemeen sedert december 2021 voor heel wat overlast zorgde in onze stad stuurt een ontgoochelde burgemeester Rik Verwaest een niet mis te verstane brief aan Sammy Mahdi, staatssecretaris voor Dienst Vreemdelingen Zaken (DVZ). De Roemeen verbleef zonder geldige verblijfsvergunning in ons land.

Nadat deze persoon reeds eerder een woning kraakte ging hij opnieuw aan de slag in dezelfde woning aan de spoorwegovergang op Lisp. Deze keer stookte de man een open vuur in de woning om zich te verwarmen. Ongeruste buren die een dikke rook zagen opstijgen verwittigden de hulpdiensten. De brandweer was snel ter plaatse en kon erger voorkomen.
De politie arresteerden de dader, die zwaar onder invloed was, opnieuw. Hij werd terug aan DVZ aangeboden die hem opnieuw weigerden. Dit ging te ver voor burgemeester Rik Verwaest.

Brief aan staatssecretaris Sammy Madhi bevoegd voor vreemdelingenzaken
“Via deze weg richt ik mij tot U om een dringende veiligheidskwestie in mijn stad aan te kaarten.
Als burgemeester, bevoegd voor brandweer, handhaving en politie, word ik geconfronteerd met een situatie waarin wij door de Dienst VreemdelingenZaken (DVZ) in de steek worden gelaten.
Ik schets kort de situatie: in Lier verblijft momenteel een man van Roemeense nationaliteit, wiens verblijfsrecht reeds een aantal maanden geleden werd ingetrokken. Dat bleef tot op heden echter zonder gevolg. De man in kwestie heeft als zonder verblijfsrecht geen enkele mogelijkheid om legale inkomsten of een woonst te verwerven. Bovenop een aanzienlijke verslavingsproblematiek verzeilde hij zo logischerwijs in een bestaan van kraken en overlevingscriminaliteit.
Sinds december pleegde hij een aanzienlijk aantal feiten op Liers grondgebied. Al die aanhoudingen bleven echter zonder gevolg, alhoewel DVZ steeds gezwind werd gecontacteerd door de Lierse politie dat zij een arrestant zonder verblijfsrecht in de cel hadden. Even vlot antwoordde DVZ keer op keer dat zij hem niet wensten vast te nemen voor een uitwijzing. Waardoor hij dus meteen weer op vrije voeten kwam, met steeds meer feiten tot gevolg.”

Grondig beu
“Net als mijn politiekorps was ik deze situatie grondig beu, dus zond ik DVZ een officieel schrijven op 15/1. Ik vroeg hen aandacht voor dit dossier en drukte de hoop uit dat bij een volgende aanhouding wél het nodige zou worden gedaan. Deze brief werd niet beantwoord.”

Opnieuw overlast
“Dan volgde een verbijsterende episode: op woensdag 9/2 kraakte kwestieuze man een verlaten woning in het centrum van Lier en stichtte er brand. Alerte buren verwittigden de hulpdiensten, die konden voorkomen dat hij zelf stikte in de zware rook. Voor de zoveelste maal bood onze politie hem aan bij DVZ, maar opnieuw was hun boodschap dat de man weer in vrijheid kon worden gesteld aangezien zij hem niet zouden opnemen. Het resultaat liet niet op zich wachten: amper twee dagen later op 11/2 troffen we betrokkene opnieuw aan in hetzelfde pand, zwaar onder invloed en pal naast een open vuur. Zonder de snelle brandweerinterventie zou dit zonder twijfel fataal zijn afgelopen, mogelijk met een uitslaande brand bij de aanpalende huizen tot gevolg.

Ik ging er van uit dat twee feiten op drie dagen zouden volstaan om DVZ tot actie te bewegen. Dat bleek helaas naïef. Tot mijn ontzetting kregen we opnieuw antwoord dat zij hem niet wensten vast te nemen. Een man die tweemaal in één week brand bij nacht stichtte, sinds december voortdurend criminele feiten pleegt en al maanden illegaal in België verblijft loopt op dit moment dus opnieuw vrij rond in onze stad.
Bij beide interventies deze week kwam ik als burgemeester persoonlijk ter plaatse. De doodsbange omwonenden vroegen mij of ze nog rustig konden slapen, maar ik kon hen niet geruststellen. Onze gefrustreerde hulpdiensten kon ik niet beloven dat dit de laatste keer was dat ze voor deze man moesten uitrukken. De vele Lierenaars die zich afvroegen waarom zo iemand straffeloosheid lijkt te genieten kon ik geen antwoord geven. Want DVZ, als enige bevoegd om deze man definitief het land uit te zetten zoals al maanden geleden beslist, laat ons in de steek.

In mijn nieuwe brief aan DVZ, waarvan ik U apart kopie bezorg, leg ik alle verantwoordelijkheid voor verdere incidenten bij hen. Niet omdat wij in Lier niet zelf kunnen instaan voor onze veiligheid, wel omdat wij simpelweg niet de bevoegdheid hebben om dit probleem op te lossen. Die bevoegdheid ligt bij DVZ, waarover ik als burgemeester geen zeggenschap heb. Dus richt ik mij tot U, als staatssecretaris verantwoordelijk voor de werking van DVZ en het migratiebeleid.
Ik besef dat U niet persoonlijk alle beslissingen van DVZ kan controleren. Ik begrijp dat U gebonden bent aan nationale en internationale rechtsregels. Ik benijd niet Uw moeilijke taak als staatssecretaris. Maar hopelijk hebt U ook begrip voor mijn taak als burgemeester: alles doen wat ik kan om de veiligheid van de Lierenaars te verzekeren. En daar heb ik U nu voor nodig.

Mag ik U vragen om goed kennis te nemen van deze brief en de bijlagen die ik u schriftelijk bezorg? Ik ben ervan overtuigd dat U dan ook tot de conclusie zult komen dat een vastneming en uitzetting door DVZ de enige optie is. Ik reken erop dat U daarom al Uw mogelijkheden zult benutten om Uw diensten dit keer wel het nodige te laten doen. Waarvoor bij voorbaat mijn grote dank.”

Oplossing in zicht?
Vandaag vernemen wij dat de staatssecretaris samen met burgemeester Rik Verwaest een oplossing gaat zoeken.
(MSL/foto’s MSL)